7 AM Enfant

Idag var det kallt som attan här i Stockholm. Så dagen till ära blev det åkpåsepremiär. Och då tänkte jag ta tillfället i akt att lämna mina synpunkter på just denna åkpåse. 

Denna förträffliga åkpåse. Det är en 7 AM Enfant B212 Evolution. Jag har nog aldrig varit så nöjd med en åkpåse. Det här är den enda som fick stanna kvar en vinter till vilket säger en hel del. (Jag har seriösa problem och tror att jag måste variera mig precis hela tiden för att inte bli sjuk. Förra vintern hade vi sju åkpåsar.) Den är något helt otroligt varm. I vintras mätte temperaturen skrämmande -25 och monstret sover alltid utomhus. Men det är inga problem för B212. Monstret sov så gott i endast byxor och body och kom in varm och go. Fatta, ungen var VARM trots att han inte hade ytterkläder i den helvetiska kylan. 

Idag är det ju inte fullt så kallt så han har fått nöja sig med att ha påsen stängd över benen. 

Den sitter bra i alla vagnar jag testat den i. Det finns en luva som man kan vika ut och in och fästa över ryggen på vagnen vilket gör att den inte glider ner. Det finns även stretchiga remmar med rejäl kardborre så man kan fästa den runt ryggen. På vagnen alltså. 

Men det allra bästa (iaf om man kör Bugaboo) är kardborren vid selen. Bugaboo Buffalo och Donkey har en rent av hemsk sele i sina vagnar. Eller nja, det är väl egentligen inget fel på den. Så länge man inte vill ha i en åkpåse eller dyna dvs. Eller snarare så länge man inte använder åkpåse eller dyna som inte är Bugaboo original. Den sitter nämligen fast. Man måste trä ur selen (vilket är pilligt så in i h-vete) för att få dit en åkpåse eller dyna. Sen måste man pilla tillbaka den förbenade selen igen. Men inte med den här åkpåsen. Den har en lång öppning i ryggen som öppnas och stängs med kardborre vilket gör att man kan lämna selen ifred och spara den energin till nåt annat. 

En annan lite halvunik grej är förlängningen. Förra året var monstret en pyttis men hade det ändå mysigt i sin påse. Idag är han bra mycket större. Inga problem, bara att sätta dit en bit åkpåse till. Man får nämligen med förlängningar så man kan anpassa längden på påsen till barnet. Det finns även två dragkedjor framtill vilket gör att man även kan anpassa bredden på påsen. 

Det finns en lite sämre sak med den här åkpåsen. Priset. Den är förbannat dyr kan jag tycka. Den kostar lika mycket som vissa vagnar. Men ska du bara ha en enda åkpåse och vill ha den under hela vagntiden vill jag ändå påstå att den här är värd varenda krona. För strax under 2000:- får du en åkpåse som ditt barn aldrig kommer att frysa i och som kommer att funka i många år. När det sen är slut på vagnåkandet funkar den lika bra som sovsäck. Så stor är den alltså. B i B212 står för Blanket. Den kan nämligen vikas ut och användas som mysig filt. 





Kommentera här: